Ik fiets regelmatig langs het Oosterpark en de laatste weken lag daar op de hoek van het Oosterpark met de Beukenweg een bloemen monumentje. Dit was er neergelegd nadat een meisje van 14 daar op haar fiets, op weg naar school, door een vrachtwagen was dood gereden. De vrachtwagenchauffeur verklaarde later dat hij nog vier fietsers door had laten gaan, maar het meisje niet had gezien. Waarschijnlijk doordat zij zich in zijn dode hoek bevond.

 

Toen ik vanochtend weer langs deze plek fietste waren de bloemen weg. Opgeruimd door de gemeente reiniging, nadat ze verlept en weg geregend waren. En hiermee is het verhaal voor de meeste mensen dan weer voorbij, net zoals dat het geval is met de jonge vrouw van 28 die kort geleden door een vrachtwagen op de kruising van de Wibautstraat en het President Steynplantsoen is dood gereden door een vrachtwagen en al die andere jonge en oudere mensen die dat de afgelopen jaren is overkomen.

Voor de ouders, andere familie, vrienden, klasgenoten en goede kennissen is dit natuurlijk niet zo. Voor hen is er een gat geslagen, dat niet meer opgevuld zal worden. Voor de directe familie van het meisje en al die andere slachtoffers kunnen we alleen maar wensen dat zij ooit van overleven weer echt aan leven toe zullen komen. Dat zij ergens een draad weer op kunnen pakken, wat voor draad dat dan ook moge zijn. Overgaan zal het verdriet echter nooit. Een zinloze dood maakt zoveel meer stuk dan het leven van de overledene.

 

En toch laten we dit telkens weer gebeuren. Je vraagt je af hoeveel meer slachtoffers er nog nodig zijn, voordat de vrachtwagenindustrie, vrachtwagenchauffeurs en overheden eindelijk met maatregelen komen. De oplossing is er allang, er zijn camera’s waarmee de chauffeur ook de dode hoek kan zien, of goedkoper, speciale dode hoek spiegels, en deze maatregelen zijn ook al lang verplicht voor Nederlandse vrachtwagens. Toch blijven er vrachtwagens rond rijden die hier niet mee uitgerust zijn of waarvan de spiegels of camera niet goed zijn afgesteld.

Hoe kun je als verantwoordelijke ’s nachts nog slapen in de wetenschap dat je de dood van dit meisje en al die anderen had kunnen voorkomen? Waarom wordt er niet ingegrepen door de overheid? De verantwoordelijk wethouder van de gemeente Amsterdam, kan de voorwaarde stellen dat alleen veilige vrachtwagens voorzien van een goed ingestelde dode hoek camera de stad nog in mogen. Waarom gebeurt dit dan niet? Waarom wordt er zo weinig op gecontroleerd en is de boete zo laag als er een overtreding wordt geconstateerd? Vrachtwagen chauffeurs mogen van mij morgen en masse in staking gaan, totdat alle vrachtwagens veilig zijn gemaakt. En vrachtwagenchauffeurs die hun spiegel of camera niet goed hebben afgesteld zou ik direct hun rijbewijs voorgoed afnemen.

Helaas, dit gebeurt allemaal niet, en wij gaan gewoon zitten wachten tot het volgende slachtoffer valt. Wie zal het zijn? Een kind van 11 deze keer die voor het eerst alleen naar school fietst, of een moeder die net haar kinderen naar school heeft gebracht en op tijd probeert te zijn voor haar werk, of misschien een student die net te laat was vertrokken voor college?

 

Geachte beleidsmakers van de gemeente Amsterdam, eigenaren van transportbedrijven en vrachtwagen chauffeurs, ik roep jullie op om hier niet op te gaan zitten wachten, maar maatregelen te nemen. De oplossingen zijn allang voorhanden, doe er dan ook wat mee!

 

Of moeten we echt concluderen dat het economisch belang vele malen meer telt dan het leven van dit meisje en al die anderen, die veel te vroeg een zinloze dood zijn gestorven door uw nalatigheid.


185 Responses to Economisch belang gaat voor mensenleven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *